
Jeśli potwierdzi się to, co zakłada wykonawca, specjalna nawierzchnia pokryje cały budowany odcinek. Do tej pory do budowy wykorzystano 300 ton specjalnego asfaltu, na całej długości trasy wylanych zostanie 82.000 ton materiału. Idea nawierzchni długowiecznej polega na zastosowaniu specjalnej, elastycznej podbudowy. Specjaliści z TPA - jednostki badawczo-rozwojowej firmy Strabag - ustalili, że kluczem do wykonania długowiecznej drogi jest warstwa podbudowy. Powstają w niej bowiem największe naprężenia i tu właśnie rozpoczyna się degradacja nawierzchni.
W nawierzchni długowiecznej podbudowa powinna być zatem elastyczna, mniej sztywna, odporna na zmęczenie. Dzięki temu kilkakrotnie wzrasta trwałość całej konstrukcji. A do warstwy pośredniej stosuje się materiał odporny na koleinowanie.
Ułożenie podbudowy na odcinku próbnym pozwoli firmie Strabag na odpowiednie ustawienie maszyn, by prace na całej długości drogi mogły się odbywać bez przeszkód.
Źródło: posbud.pl