
Leasing pojazdów stale się rozwija
Generalnie rynek motoryzacyjny w Polsce ratuje instytucja leasingu. Mało kogo stać na zakup nowego pojazdu, a już szczególnie wartej setki tysięcy złotych maszyny budowlanej, bez podpierania się finansowaniem zewnętrznym. Według danych opublikowanych przez Związek Polskiego Leasingu, pierwsza połowa 2014 roku była rekordowa pod względem poziomu udzielanego leasingu na zakup samochodów, w tym ciężarowych. Całkiem nieźle jest również w branży maszyn budowlanych.
Tutaj zanotowaliśmy wzrost, którego nie obserwowaliśmy od wielu miesięcy. Od początku 2014 roku firmy leasingowe sfinansowały zakup maszyn o wartości blisko 6,5 miliarda złotych. To skok o aż 24% w stosunku do pierwszj połowy 2013 roku. Wniosek jest jeden - branża wychodzi z kryzysu i zaczyna inwestować. Sprzyja temu nowa perspektywa przyznawania Polsce środków unijnych na rozwój infrastruktury. Ogromne środki zapewnią pracę setkom firm, a te potrzebują nowego sprzętu, aby sprostać wyzwaniom.
Leasing maszyn budowlanych - najwięksi gracze branży
Wyniki leasingu maszyn budowlanych nie są jeszcze spektakularne, szczególnie w porównaniu do finansowania zakupu lekkich pojazdów i ciężarówek, ale widać tu wyraźne ożywienie. Największe firmy leasingowe podpisują coraz więcej umów. Dotyczy to przede wszystkim kilku czołowych graczy na rynku.
BZWBK Leasing S.A.
Lider polskiego rynku w branży leasingu na zakup maszyn budowlanych. Fundusz należący do banku udzielił finansowania w kwocie blisko 700 milionów złotych! To znakomity wynik, który przewyższa nawet wartość leasingu dla pojazdów lekkich i ciężarowych.
Europejski Fundusz Leasingowy
W pierwszym półroczu 2014 roku firma udzieliła finansowania na zakup maszyn o wartości 507 milionów złotych netto. To bardzo dobry wynik, który umocnił pozycję EFL na polskim rynku.
ING Lease Polska Sp. z o.o.
Spółka kapitałowa powiązana z wielkim bankiem w pierwszym półroczu sfinansowała zakup maszyn na kwotę nieco ponad 502 miliony złotych netto. Wynik jest imponujący, a nie zapomnijmy, że ING najwięcej wysiłku koncentruje w branży lekkich pojazdów. Biorąc to pod uwagęmożemy uznać ING Leasing za jednego z czołowych leasingodawców na rynku maszyn budowlanych.
SIEMENS Finance Sp. z o.o.
Bardzo dobry wynik finansowania. Firma udzieliła leasingu o wartości aż 485 milionów złotych. To plasuje ją w absolutnej czołówce w branży maszyn budowlanych.
mLeasing Sp. z o.o.
Jeden z czołowych polskich leasingodawców. W pierwszym półroczu tego roku firma pomogła sfinansować zakup maszyn o wartości blisko 475 milionów złotych.
Millenium Leasing Sp. z o.o.
Kolejny fundusz należący do dużego banku. Millenium Leasing w ciągu pierwszych 6 miesięcy 2014 roku udzielił środków o wartości 450 milionów złotych.
Raiffeisen-Leasing Polska S.A.
Powiązany z bankiem fundusz sfinansował zakup maszyn za kwotę 325 milionów złotych. To spora różnica w stosunku do firm wymienionych wyżej, ale zwracamy uwagę na inną prawidłowość. Fundusz jest liderem pod względem liczby sfinansowanych maszyn - pomogła kupić ich ponad 10 000.
Oczywiście na rynku jest dużo więcej firm finansujących zakup maszyn budowlanych, których sumaryczny wynik również wpływa na znaczne zwiększenie poziomu udzielanego leasingu w tej branży. Zwróćmy uwagę, że suma doszacowania do 100% rynku po pierwszym półroczu 2014 roku, jest o blisko 23% wyższa, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Ile maszyn kupujemu w ramach leasingu?
Pod tym względem oczywiście również obserwujemy pozytywną zmianę. Na polskim rynku pojawia się coraz więcej nowych maszyn, spełniających wyśrubowane normy emisji spalin, bardziej wydajnych, bezpiecznych i niezawodnych. Daje to nadzieję na zwiększenie opłacalności pracy w dłuższej perspektywie.
W sumie obecne na polskim rynku firmy leasingowe w pierwszym półroczu 2014 roku sfinansowały zakup blisko 45 000 maszyn. Liderzy się nie zmieniają - nadal najwięcej sztuk leasingują Raiffeisen-Leasing, Europejski Fundusz Leasingowy, ING Lease i BZWBK Leasing.
Zdaniem ekspertów ze Związku Polskiego Leasingu perspektywa dla branży jest naprawdę niezła. Od IV kwartału tego roku zostaną uruchomione środki unjne przyznane nam w ramach nowego rozdania, co powinno wpłynąć na spore ożywienie w budowlance. Polska nadal musi odrabiać wieloletnie zapóźnienia w dziedzinie dróg. Oby w takim razie nie zabrakło pracy!
Źródło: e-maszbud.pl